Udgifterne til psykisk mistrivsel stiger fortsat. Halvdelen af sagerne om psykisk mistrivsel hos PFA handler om stress eller andre belastningsreaktioner. PFA bruger indsamlede data til målrettet at foretage omsorgskald til personer i risikogruppen.
af Rie Dalsgaard
.
Er du en af PFA´s 1,3 millioner kunder, kan du risikere – eller være så heldig – at få et omsorgskald fra en sundhedsfaglig medarbejder. Du kan få et omsorgskald, hvis AI-modellen viser, at du er i risikogruppen for at blive langtidssyg, fortæller Camilla Holm, koncerndirektør for kunder og sundhed i PFA.
”Er det cool eller creepy?” spørger hun retorisk og svarer selv: ”Jeg synes, det er cool. For kombinationen af at bruge kunstig intelligens og mennesker virker. Med vores AI-model reducerer vi kundernes risiko for langtidssygdom med op til 70 procent.”
Kunstig intelligens udpeger folk til risikolisten
Datafolk og sundhedsfagligt personale hos PFA har i et samarbejde udviklet AI-modellen ved at analysere hvilke ting, der systematisk kan være årsag til, at mennesker går ned med stress.
PFA´s erfaringer er, at AI-modellen er langt mere præcis i sine forudsigelser end mennesker og traditionelle risikomodeller. Modellen er så kompleks i sine beregninger, at forskellige kombinationer af køn, alder, skilsmisse, bopæl og sygdomshistorik kan have forskellig indflydelse på sygdomsrisikoen for hver enkelt kunde. En stressdiagnose af ældre dato kan endda sænke enkelte kunders risiko, da den indikerer, at de i en lang periode ikke har haft tilbagefald.
Det er ikke kun PFA, der synes, at AI-modellen til forebyggelse af langtidssygdom er cool. Hovedprisen FINANS IMPACT ESG-award gik i år til PFA. En uafhængig jury, bestående af otte anerkendte profiler fra toppen af dansk erhvervsliv udvælger vinderne.
Mennesker foretager proaktive omsorgskald
Som kunde hos PFA kan du altså modtage et omsorgskald, hvis AI-modellen har lagt mærke til, at du for eksempel først har brugt din sundhedsforsikring til at få behandlet ondt i nakken hos en kiropraktor, tre måneder senere har gjort brug af en psykolog og måske også har flyttet adresse. ”Så er der alle mulige røde lamper inde ved os, der siger, at det her er en kunde, der risikerer at brage ned lige om lidt,” fortæller Camilla Holm.
Den sundhedsfaglige medarbejder indleder et omsorgskald med at spørge ind til, om den igangværende behandling har virket. Resultatet af samtalen kan være, at behandlingen forsætter eller, at det er tid til at gøre noget andet. ”Så hun ringer ikke og siger, at hun kan se, at du er ved at få stress. For det ville være creepy,” siger Camilla Holm.
Både kunder og PFA vinder med AI-modellen
Ifølge PFA´s egne tal er andelen af psykiske sager steget markant mere end de fysiske. Fra 2018 til september 2024 er stigningerne henholdsvis 54 og 15 procent. De seneste år er de psykiske sager steget med 15 procent om året. Halvdelen af de psykiske henvendelser i 2024 har handlet om stress, udbrændthed og belastningsreaktioner.
Den forebyggende indsats, der fremmer kundernes mentale sundhed, er et forretningsmæssigt fokusområde for PFA, da langt den største udgift i pensionsselskabet er udgifter til tab af erhvervsevne. Indtil videre er 3000 kunder proaktivt blevet hjulpet af AI-modellens forudsigelser og det menneskelige omsorgskald. Færre kunder er blevet ramt af langtidssygdom, og PFA har sparet 58 mio. kroner.
”At forebygge langtidssygdom har stor betydning for den enkelte, for virksomheden, for samfundet – og selvfølgelig også for PFA,” afslutter Camilla Holm.
FINANS IMPACT Awards er et event for virksomheder og organisationer, der arbejder aktivt med ESG i hverdagen. Priserne er en anerkendelse af virksomheder, der gør en reel forskel og viser vejen frem på ESG-området for dansk erhvervsliv. Priserne uddeles i samarbejde mellem erhvervsmediet FINANS og revisions- og rådgivningsvirksomheden KPMG.